news-background
news-background

۲۰ فیلم برتر سینما با مضمون کریسمس؛ از Home Alone تا Die Hard

کریسمس زمانی است برای گذراندن وقت با خانواده، غذا خوردن، بخشیدن و البته فیلم دیدن. یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها در شب‌های کریسمس، دیدن فیلم پس از گذراندن وقت با اعضای پرسروصدای خانواده است. البته فیلم می‌تواند راه خوبی برای وقت گذراندن برای کسانی که به دلیل همه‌گیری برنامه‌ای ندارند نیز باشد. برخی از ایرانیانی که این وقت سال را جشن نمی‌گیرند نیز می‌توانند از حال و هوای لذت بخش و گرم فیلم‌های کریسمس لذت ببرند. در ادامه می‌توانید ۲۰ فیلم برتر تاریخ سینما با مضمون کریسمس به انتخاب ایندیپندنت را مشاهده کنید. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

 

۲۰. بابانوئل ۱۹۹۴ (The Santa Clause)

پس از اینکه «اسکات کلوین» با بازی «تیم آلن» به‌صورت تصادفی بابانوئل را می‌کشد، مجبور می‌شود جای او را پر کند. او در ابتدا این پیشنهاد را رد می‌کند اما پس از تغییر کردن ظاهرش در طول شب او مجبور می‌شود تا جایگاه بابانوئل را پر کند. «جان پسکوئن» با کارگردانی هوشمندانه خود توانست ایده خاص و عجیب این فیلم را به خوبی بسازد.

     

۱۹. آپارتمان ۱۹۶۰ (The Apartment)

پس از دیدن فیلم «برخورد کوتاه» (Brief Encounter) درباره دو نفر که از خانه دوست مجردشان برای معاشقه استفاده می‌کنند، «بیلی وایلدر» نویسنده و کارگردان هالیوودی، از خود پرسید: «پس سر آن بدبختی که باید پس از معاشقه این دو نفر در تخت بخوابد چه می‌آید؟» نتیجه این فکر خلق فیلم «آپارتمان» بود که با شخصیت‌پردازی بی‌نقص، ساختار مناسب و بازی عالی «جک لمون» و «شرلی مک‌لین» بود. وایلدر با خلق فیلمی که از ابتدا تا انتها از همه نظر بی‌نقص بود موفق به کسب اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی، بهترین تدوین و بهترین طراحی صحنه شد.

 

۱۸. معجزه در خیابان سی و چهارم ۱۹۹۴ (Miracle on 34th Street)

برخی فیلم «معجزه در خیابان سی و چهارم» را دلگرم کننده می‌دانند در حالی که برخی آن را توهینی به نسخه اصلی که در سال ۱۹۴۷ منتشر شد می‌دانند. اگرچه، نمی‌توان انکار کرد که فیلم «معجزه در خیابان سی و چهارم» کارگردانی «له مایفیلد» و بازی «ریچارد اتنبرا»، «مارا ویلسون» و «الیزبت پرکینز» بدون شک انتخاب جذابی برای یک شب جذاب کریسمس است.

   

۱۷. تعطیلات ۲۰۰۶ (The Holiday)

در فیلم کمدی رمانتیک «تعطیلات» بدون شک نام‌های آشنای زیادی به چشم می‌خورد. در آغاز یک تعطیلات کریسمس، «آماندا» و «آیریس» تصمیم می‌گیرند تا تعطیلات را در خانه‌های یکدیگر بگذرانند. این فیلم کلاسیک «نانسی مایرز» داستانی افسانه‌ای دارد که مستقیم از کتاب‌های شاه و پریان بیرون آمده اما در عین حال می‌تواند حس دلگرمی و شیرینی خاصی در قلب بیننده ایجاد کند.

   

۱۶. کریسمس مبارک ۲۰۱۴ (Happy Christmas)

علی‌رغم بودجه محدودش، «کریسمس مبارک» به کارگردانی «جو سوانبرگ» را می‌توان الماسی پنهان در میان فیلم‌های کریسمس خواند. «آنا کندریک» در این فیلم نیز طبق معمول در نقش دختری بیست و اندی ساله بسیار پرانرژی ظاهر می‌شود. سوانبرگ علاوه بر کارگردانی، در نقش برادر بزرگ‌تر کندریک بازی می‌کند. سلاح مخفی این فیلم، بازی ظریف «ملانی لینسکی» است.

   

۱۵. کریسمس سفید ۱۹۵۴ (White Christmas)

«کریسمس سفید» با انتشار نسخه بازخوانی شده آهنگی به همین نام که «بینگ کرازبی» اولین بار در فیلم «مسافرخانه تعطیلات» (Holiday Inn) در ۱۹۴۲ خوانده بود با هدف رویارویی «کرازبی» و «فرد آستر» برای سومین بار شروع به ساخت کرد. البته آستر پیشنهاد بازی در این فیلم «مایکل کورتیز» را رد کرد و «دنی کی» جای او را در فیلم گرفت. پس از انتشار، «کریسمس سفید» محبوبیت زیادی در باکس آفیس به دست آورد و نام خود را به عنوان یک فیلم کلاسیک موفق در تاریخ سینما ثبت کرد.

   

۱۴. زن اسقف ۱۹۴۷ (The Bishop's Wife)

اقتباسی از رمان «رابرت نیتان»، «کری گرانت» در نقش جذاب‌ترین فرشته تاریخ سینما در «زن اسقف» ظاهر شد. گرانت برای راهنمایی اسقفی با بازی «دیوید نیون» و نجات او از شرایط سخت از بهشت به زمین می‌آید و در شمایل انسانی به نام «دادلی» را به خود می‌گیرد؛ اما متأسفانه، دادلی در این راه به همسر اسقف «جولیا» با بازی «لرتا یونگ» دل می‌بندد. دادلی که یک فرشته است در زمان مناسب جلوی خود را می‌گیرد و در روز کریسمس همه چیز به خوبی و خوشی به پایان می‌رسد.

   

۱۳. جان سخت ۱۹۸۸ (Die Hard)

حضور «جان سخت» در میان فیلم‌های کریسمس شاید برای بسیاری عجیب و غیر باور باشد اما به خاطر داشته باشید که یک فیلم اکشن خوب می‌تواند بسیاری از استرس‌های ناشی از کریسمس را از شما دور کند. اتفاقات فیلم «جان‌سخت» در روز کریسمس رخ می‌دهند و دیالوگ‌هایی چون «حالا که من یک اسلحه مکانیکی دارم، هو-هو-هو» آن را به انتخابی مناسب در میان فیلم‌های کریسمس تبدیل می‌کند.

   

۱۲. سرود کریسمس ۱۹۹۹ (A Christmas Carol)

تاکنون شاید صدها اقتباس از رمان مشهور «سرود کریسمس» «چارلز دیکنز» ساخته شده باشد. این داستان درباره پیرمرد خسیسی است که در روز کریسمس با روح گذشته، حال و آینده خودش روبه‌رو می‌شود است محبوبیت زیادی در بین طرفداران داستان‌های کلاسیک دارد. شاید نسخه ۱۹۹۹ یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی این رمان نباشد اما بدون شک یکی از مشهورترین اقتباس‌ها به شمار می‌رود. این فیلم شهرتش را به بازی «ریچارد ای. گرانت» و «پاتریک استوارت» مدیون است.

   

۱۱. مرا در سنت لوئیس ملاقات کن ۱۹۴۴ (Meet Me in St Louis)

«جودی گارلند» که از بازی در نقش‌های نوجوانان خسته شده بود تقریباً بازی در این فیلم را نپذیرفته بود اما در لحظه آخر نظرش را تغییر داد و در نقش «استر اسمیت» در این فیلم کمدی موزیکال حاضر شد. اگرچه گارلند پس از قبول نقش با رفتارهای نامنظم و غیر معقولش، تیم تولید را بسیار خسته کرده بود. او معمولاً ساعت‌ها دیر در صحنه فیلم‌برداری حاضر می‌شد یا روزهایی بدون خبر قبلی به صحنه نمی‌آمد. «مری آستور»، همبازی گارلند در این فیلم در مصاحبه‌ای گفت: «سال‌ها بعد فهمیدم گارلند در آن زمان چه فشاری را تحمل می‌کرد.» گارلند که در آن زمان با مشکلات روحی روانی و اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کرد در زمان حضور جلوی دوربین همواره روحیه حرفه‌ای خود را حفظ می‌کرد و بازی دلگرم کننده‌ای از خود به نمایش می‌گذاشت.

 

۱۰. گرملین‌ها ۱۹۸۴ (Gremlins)

سه راه برای جلوگیری از شیطنت «گرملین‌ها» وجود دارد: هرگز آن‌ها را در معرض نور قرار ندهید، هرگز آن‌ها را خیس نکنید و هرگز پس از نیمه شب به آن‌ها غذا ندهید. طبیعتاً هر سه قانون در این فیلم کمدی ترسناک شکسته می‌شوند و هرج‌ومرج به راه می‌افتد. «گرملین‌ها» به کارگردانی «جو دانته» و بازی «زاک گالیگان»، «فوبه کیتس» و «پالی هالیدی» در جایگاه دهم این لیست، یک فیلم مناسب برای بیننده در جست و جوی هیجان به شمار می‌رود.

   

۹. تنها در خانه ۲: گم‌شده در نیویورک ۱۹۹۲ (Home Alone 2: Lost in New York)

سری فیلم‌های «تنها در خانه» محبوبیت زیادی در بین تماشاگران ایرانی دارند. دومین فیلم از این مجموعه داستانی شیرین، سرگرم‌کننده و خنده‌دار دارد. شاید برخی ادعا کنند که قالب داستانی فیلم اول و دوم تقریباً یکسان است اما نمی‌توان به بازی «مکالی کالکین» و فرمول موفق «تنها در خانه» اول ایراد گرفت. حضور «دونالد ترامپ» در این فیلم با آن مدل موی مضحک نیز مثل خامه روی کیک، به جذابیت داستان افزوده است.

   

۸. کارول ۲۰۱۵ (Carol)

موضوع اصلی فیلم‌های کریسمس، عشق و بخشش است اما داستان فیلم «کارول» به کارگردانی «تاد هینز» روایتی متفاوت از عاشقی دو زن را به تصویر می‌کشد. این فیلم از رمان «بهای نمک» به نویسندگی «پاتریشیا های‌اسمیت» اقتباس شده و داستان عشق عجیب دختر جوانی به نام «ترز بیلوت» و زن میان‌سالی به نام «کارول ایرد» را روایت می‌کند. «کیت بلانشت» و «رونی مارا» نقش‌های اول این فیلم زیبا را بر عهده دارند.

   

۷. شادترین فصل ۲۰۲۰ (Happiest Season)

«شادترین فصل» شاید یکی از معدود فیلم‌های این لیست باشد که به واقعیت زندگی بسیاری نزدیک است. این فیلم داستان دو عاشق به نام‌های «اَبی» و «هارپر» را روایت می‌کند که تصمیم دارند تعطیلات را در منزل خانوادگی هارپر بگذرانند در حالی که باید حقیقت رابطه‌شان را از همه پنهان کنند. «کریستین استوارت» در این فیلم بازی بسیار حقیقی و قابل باور را به نمایش گذاشت. «شادترین فصل» در زمان اکران، موفق به شکستن رکورد استریم سرویس اینترنتی هولو شد.

   

۶. سرود کریسمس ماپت ۱۹۹۲ (The Muppet Christmas Carol)

یکی دیگر از اقتباس‌های موفق داستان «سرود کریسمس» چارلز دیکنز، فیلم «سرود کریسمس ماپت» است. «مایکل کین» در این فیلم در نقش «ابنزر اسکروچ» ظاهر شد و در مصاحبه‌ای پیش از آغاز فیلم‌برداری این فیلم قول داد که: «من این نقش را طوری بازی می‌کنم انگار که اکنون در کمپانی سلطنتی شکسپیر حضور دارم.» بازی موفق کین، باعث شهرت این فیلم موزیکال به کارگردانی «برایان هنسون» در زمان اکران شد.

   

۵. در واقع عشق ۲۰۰۳ (Love Actually)

فیلم «در واقع عشق» پس از اکران با انتقادهای بسیاری به خاطر داستان پر از ایرادش روبه‌رو شد اما در عین حال نمی‌توان انکار کرد که دیدن این فیلم تجربه بسیار لذت بخشی است. بازی به یاد ماندنی «اما تامپسون» در نقش همسر ناراحت «آلن ریکمن» فقید، بدون شک بی‌نظیر است.

     

۴. آدم‌برفی ۱۹۸۲ (The Snowman)

اگرچه این انیمیشن صامت زیبا خارج از انگلستان شناخته شده نیست، پس از اولین پخشش از شبکه ۴ تلویزیون انگلستان در سال ۱۹۸۲ محبوبیت زیادی کسب کرد و از آن زمان، هر ساله در همین روزهای نزدیک کریسمس، این فیلم ۲۶ دقیقه‌ای از تلویزیون پخش می‌شود. داستان فیلم روایت گردش‌های پسرکی کوچک و آدم‌برفی زنده در گوشه و کنار سرزمین برفی انگلیس است. این برنامه به عنوان ۷۲مین برنامه در میان ۱۰۰ لحظه برتر کریسمس در سال ۲۰۰۴ نام‌گذاری شد. این برنامه جذاب از کتاب «آدم‌برفی» به قلم «ریموند بریگز» انگلیسی اقتباس شده است.

   

elf۳. الف ۲۰۰۳ (Elf)

تنها نقطه قوت فیلم «الف» با داستان نه‌چندان سرگرم‌کننده‌اش، بازی بی‌نظیر و خنده‌دار «ویل فرل» است. فرل در این فیلم، در نقش یکی از الف‌های بابانوئل ظاهر شده که پس از اینکه به انسان بودنش پی می‌برد، برای پیدا کردن پدرش عازم نیویورک می‌شود. بازی قدرتمند «جیمز کان»، «اد اسنر»، «زویی دشانل» و «مری استینبورگن» مانند پایه‌های مستحکم این فیلم عمل کردند تا «الف» بتواند در جایگاه سوم این لیست قرار بگیرد.

   

۲. تنها در خانه ۱۹۹۰ (Home Alone)

یکی از فیلم‌هایی که هرگز از دیدن آن خسته نمی‌شوید، فیلم «تنها در خانه» با بازی «مکالی کالکین» در نقش پسر بچه شری است که در کریسمس از مسافرت جا می‌ماند. «تنها در خانه» موفق به کسب افتخارهای زیادی از جمله، کسب جایزه گلدن گلوب بهترین نقش اول مرد در فیلم موزیکال یا کمدی شد. این فیلم همچنین با فروش ۲۶ برابر هزینه ساختش به یکی از سودآورترین و موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هالیوود تبدیل شد. «تنها در خانه» ترکیبی مناسب از خشونت، کمدی و درس اخلاقی است که برای بینندگان هر سنی مناسب و جذاب است.

   

۱. چه زندگی شگفت‌انگیزی ۱۹۴۶ (It's a Wonderful Life)

فیلم کلاسیک «چه زندگی شگفت‌انگیزی» به کارگردانی «فرانک کاپرا» در جایگاه اول لیست ۲۰ فیلم برتر سینما با مضمون کریسمس قرار دارند. ۱۲۰ دقیقه از این فیلم ۱۳۰ دقیقه‌ای، یک زندگی شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. انستیتوی فیلم آمریکایی «چه زندگی شگفت‌انگیزی» را تأثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما آمریکا نام‌گذاری کرده  است. «جرج بیلی» با بازی «جیمز استوارت» کارمند بدشانس بانکی است که پس از ورشکستگی تصمیم به خودکشی می‌گیرد اما لحظه آخر، فرشته تازه‌کاری به او نشان می‌دهد که زندگی بدون او چطور می‌توانست باشد. اکران این فیلم در سال ۱۹۴۶ با حاشیه‌های زیادی همراه بود، اما موضوع آن به خاطر نشان دادن مشکلات واقعی بشریت موفق شد تا آزمون زمان را پشت سر بگذارد و نام خود را در تاریخ سینما جاودان کند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۵ دی ۱۴۰۰ ۱۵:۲۰

تنها در خانه. یادش بخیر

نمایش اسپویل
۲ دی ۱۴۰۰ ۲۱:۰۵

فیلم برای کریسمس فقط home alone

نمایش اسپویل